عمران و بهسازی شهری ایران
دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان

  • برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در خانه گفتمان شهر گرگان

    ادامه مطلب

  • "ژئوپليتيك جهان ايراني" 🔸با حضور دكتر “كامبيز مشتاق گوهري”
  • برگزاری نمایشگاه عکس‌های عبداله میرزا قاجار، در سفر به منطقه استرآباد در خانه گفتمان شهر گرگان
  • برنامه بيستم خانه گفتمان شهر گرگان، معلمین شهروندی، با حضور استاد ابراهيم صالحي، مهندس عبدالرضا چراغعلي و جمعي از فرهيختگان و فرهنگيان برگزار شد.
  • مرمت مسجد تاریخی ملااسماعیل، محله دربنو
  • ۲۹ فروردین ماه "روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی"
  • تکیه تاریخی دوشنبه ای(تکیه نو) در گرگان مرمت و بهسازی شد

    ادامه مطلب

  • تفاهم نامه احیای گذرهای فرهنگی تاریخی بافت تاریخی گرگان

    ادامه مطلب

هدیه تهرانی: چهل تکه ای ساخته ایم که ناسازگار است

هدیه تهرانی: من در بافت تاریخی گرگان زندگی می کنم

هدیه تهرانی، بازیگر و کنشگر محیط زیست و میراث فرهنگی، در سومین نشست از دفتر هجدهم از سلسله نشستهای تخصصی شرکت بازآفرینی شهری ایران با عنوان «گرگان در مسیر بازآفرینی» با بیان اینکه من به گرگان مهاجرت کرده ام و در بافت تاریخی زندگی می کنم، گفت: اگر در حوزه بازآفرینی حرف می زنیم باید به این توافق برسیم که درخصوص کل شهر صحبت می کنیم.

 

منا عرفانیان عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران و دبیر نشست «گرگان در مسیر بازآفرینی» گفت: بله قطعا درخصوص کل شهر صحبت می کنیم. یعنی بر این باوریم که اگر شهر بخواهد حالش خوب شود باید یک برنامه ریزی متصل به هم  داشته باشیم تا زندگی هسته اصلی شهر به بقیه شهر متصل شود.

ایزدی نیز اظهار کرد: به نظر می رسد موضوع بازآفرینی بعد از پنج سال روی کلمه کلیدی کیفیت زندگی است. کیفیت زندگی نمی تواند در یک محله خاص اتفاق بیفتد. مگر می شود شهر گرگان را از ناهارخوران و بقیه بافتها جدا کرد؟ ما به دنبال تمامیت شهر و سرزمین هستیم. این محله ها با هم مرتبط هستند و بر هم اثرگذارند. نمی توانیم مجموعه تاریخی گرگان را بدون موجودیت شهر و سرزمینش ببینیم.

                هدیه تهرانی: چهل تکه ای ساخته ایم که ناسازگار است

هدیه تهرانی با بیان اینکه با توضیحات دکتر ایزدی، ابهامات من به عنوان یک شهروند نسبتا فعال برطرف شد، تصریح کرد: من فعالیت زیادی در زمینه محیط زیست دارم که از یک مثال در این زمینه استفاده می کنم. در مناطق محافظت شده یا زیست کره، موضوع حافظت از حیات وحش مثل یک قالی دیده می شود که هر بخشی از آن کنده یا فرسوده شود در از بین رفتن گونه های دیگر تاثیر می گذارد. در بازآفرینی نیز به همین شکل است. باید یک تصویر واحد و کلی نسبت به فهم بازآفرینی داشته باشیم. بازآفرینی شهری این نیست که ساختمانی را احیا کنیم. چیزی که الان در بافت با آن مواجه هستیم اینکه از این اثر تاریخی گرگان نتوانستیم محافظت کنیم و به دلیل از بین رفتن شاخصه ها، این بافت از هم گسسته و تبدیل به فرش پاره شده است. تنها تکه تکه هایی از گوشه هایی از این قالی باقی مانده که بعضی دستگاهها دارند آن را ترمیم می کنند. چهل تکه ای ساخته ایم که ناسازگار است. این نشان می دهد درک و فهم مشترکی از تصویر کلی این قالی نداریم. مشکلات زیادی به لحاظ بومی، فرهنگی و ساختاری وجود دارد که باید به سمت رفع آنها برویم؛ نه توجیه آنها.

اقدامات مثبت از سال 1394 به بعد انجام شده است

در ادامه، یکی از حضار گفت: باید تشکر کنیم به خاطر کارهایی که از سال 1394 به بعد انجام شده و یک تسلیت به خاطر کارهایی که قبل از آن انجام شده است. به نظر می رسد، گرگان هنوز وارد مسیر بازآفرینی شهری نشده و هنوز در مرحله احیا و بهسازی است. در اصفهان سال 69، یزد 79 و کاشان 74 وارد شدیم. به نظر می رسد کیفیت بازآفرینی در هر شهر رابطه مستقیمی با کمیت و کیفیت دانش مدیریت شهری دارد. گرگان باید از تجربیات شهرهای پیشرو ایران مثل یزد و کاشان استفاده کند. ظاهرا رویکردهای اجتماعی هنوز فعال نشده است؛ چون در گرگان ستاد بازآفرینی شهری فعال نداریم و به همین دلیل هنوز مردم وارد فعالیت نشده اند. در عین حال خوشبختانه این مسیر از سه چهار سال پیش شروع شده است.

به نیا، یکی دیگر از مدعوین اظهار کرد: چیزی که من امروز از گرگان شنیدم وضع موجود است و راجع به اینکه گرگان چه می خواهد باشد چیز کمی شنیدم. بنابراین در این مورد حرف می زنم و به بحران آب اشاره می کنم. باید این موضوع را در حد کلان دید. مثلا طرح هادی را مورد نظر قرار داد. همه به استانهای گیلان، مازندران، گلستان و شرق تهران مهاجرت می کنند. بنابراین باید همه چیز را در چارچوب های کلان تر معرفی کرد. شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا و گنبد شهر اقوام معرفی شده است. درخصوص گرگان هم باید کاری کنیم که به عنوان مرکز آشتی اقوام دیده شود. مرکزی به عنوان صنایع دستی در گرگان وجود ندارد؛ در صورتی که می توانیم آشتی صنایع دستی را در کنار آشتی اقوام نشان دهیم.