گلچینی از غزلیات ساده حافظ

گلچینی از غزلیات ساده حافظ

گلچینی از غزلیات ساده حافظ ، حافظ، شاعر نامدار ایرانی، غزل‌های بسیاری سروده است که در میان آنها، غزل‌هایی با مضامین ساده‌تر و زبانی روان‌تر نیز وجود دارد. این غزل‌ها به دلیل سادگی و زیبایی، مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته‌اند و به راحتی در حافظه می‌مانند.

در این مقاله، 10 غزل از غزلیات ساده حافظ را به همراه معنی آنها آورده‌ایم:

گلچینی از غزلیات ساده حافظ

 

غزل اول:

الا یا ایها الساقی بده ساغر بمنز غم دور کن خاطر ز اندوه و محنبده ساغر بمن باده ناب ناب نابکه از گردش فلک گشته جانم پر از ختن معنی: ای ساقی! جام شراب به من بده و غم و اندوه را از من دور کن. به من شراب ناب و خالص بده، چرا که گردش فلک جانم را از سختی‌ها پر کرده است.

غزل دوم:

ساقیا باده بده تا در سماع آئیمشادی و رقص و غنا آغاز نمائیم معنی: ای ساقی! شراب بده تا به سماع و پایکوبی بپردازیمو شادی و رقص و آواز را آغاز کنیم.

غزل سوم:

چو بشنوی ز حافظ گله‌ای ز روزگارمگر به یار و مریدان رساند این پیام معنی: اگر از حافظ شکایتی از روزگار شنیدی، این پیام را به یار و مریدانش برسان.

غزل چهارم:

چو گل سر بر زد از بوستان قفس بگشابه دامن نوبهار ارغنون زن و سرود خوان معنی: وقتی گل در بوستان سر برآورد، قفس را بگشا و در دامن بهار، ارغنون بنواز و سرود بخوان.

غزل پنجم:

ای دل عاشق که داری خانه در یاربنگر آن یار سفر کرده که باز آمد معنی: ای دل عاشق که در یار داری، بنگر آن یار سفر کرده که بازگشته است.

غزل ششم:

ز کوی یار سفر کردم به جان و دلبه امید دیدار او ره در پیش گرفتم معنی: با جان و دل از کوی یار سفر کردمو به امید دیدار او راه را در پیش گرفتم.

غزل هفتم:

حافظ از شرابخانه بگذر کرد و گفتای عشق تو با ما چه کردی که اینچنین دگرگون شدیم معنی: حافظ از شرابخانه عبور کرد و گفت:ای عشق! تو با ما چه کردی که اینچنین دگرگون شدیم؟

غزل هشتم:

ساقیا خم می به اندازه‌ام دهتا به اندازه‌ام مست و شاد و رقصان شوم معنی: ای ساقی! به اندازه من شراب به من بدهتا به اندازه من مست و شاد و رقصان شوم.

غزل نهم:

ای یار سفر کرده ره منزل کجاستمن مانده در تاریکی و ظلمت شبم معنی: ای یار سفر کرده! منزلگاه تو کجاست؟من در تاریکی و ظلمت شب مانده‌ام.

غزل دهم:

حافظ از شرابخانه بگذر کرد و گفتای کاشکی در این دنیا جز عشق هیچ چیز دیگری وجود نداشت معنی: حافظ از شرابخانه عبور کرد و گفت:ای کاشکی در این دنیا جز عشق هیچ چیز دیگری وجود نداشت.

نکته:

معانی ارائه شده در این مقاله، تفسیری آزاد از غزل‌های حافظ است و ممکن است معانی دیگری نیز برای آنها وجود داشته باشد.

 

مطالب مفید را ببینید:

فال حافظ

درباره ی kuop26598