تعداد شهرهای قرمز و نارنجی مازندران افزایش می‌یابد

دکتر قاسم اویس روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روند رو به رشد شناسایی بیماران جدید مبتلا به کووید۱۹ و همچنین تعداد بستری‌شدگان در مراکز درمانی مازندران اظهار کرد: با توجه به وضعیتی که در هفته‌های قبل مشاهده کردیم و افزایش بی‌توجهی‌ها به پروتکل‌های بهداشتی، قابل پیش‌بینی بود که دوباره روند صعودی ابتلا به بیماری در مازندران آغاز شود. احتمالا دست‌کم تا دو هفته آینده نیز همین روند رو به رشد بیماری در مازندران ادامه خواهد داشت.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر شهرستان آمل در وضعیت قرمز قرار دارد و بار بیماری در این شهرستان بالاست. همچنین مشاهدات نشان می‌دهد که احتمالا وضعیت شهرستان قائمشهر نیز در روزهای آتی قرمز می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر به جز قائمشهر چهار شهرستان محمودآباد، نور، نکا و چالوس نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند. ضمن این که بنا بر آمارهای موجود طی روزهای پیش رو احتمال این که ساری و رامسر نیز به جمع شهرهای نارنجی مازندران اضافه شوند وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مازندران در حال حاضر در آغاز یک روند صعودی قرار دارد و تجربه دوران کرونایی به ما ثابت کرده که باید در ادامه این روند منتظر موج دیگری از بیماری و رسیدن به یک پیک دیگر باشیم.

اویس یادآور شد: تجربه به ما ثابت کرده وقتی تعداد بیماران سرپایی افزایش پیدا می‌کند، حدود یک تا دو هفته بعد تعداد بستری‌شدگان افزایش می‌یابد و متعاقب آن نیز حدود دو هفته بعد فوتی‌های کرونایی بیشتر خواهد شد. البته ما امیدواریم که این اتفاق نیفتد، اما این قاعده کلی کروناست که تا کنون شاهد آن بودیم.

تعداد شهرهای قرمز و نارنجی مازندران افزایش می‌یابد

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

این مسئول با اشاره به کم‌توجهی مشهود مردم به پروتکل‌های بهداشتی دوران کرونا طی هفته‌های اخیر گفت: یکی از دلایل مهم بازگشت روند صعودی کرونا بی‌توجهی به پروتکل‌ها و عادی‌انگاری اجتماعی است. متأسفانه در حال حاضر رعایت پروتکل‌ها در مازندران به پایین‌تر از ۶۵ درصد رسیده است.

وی به افزایش سفرهای پایان هفته‌ای مردم برخی نقاط استان به مناطق ییلاقی به روال تابستان‌های هر سال اشاره کرد و افزود: یکی از دلایلی که آمل زودتر از سایر شهرستان‌ها وارد وضعیت قرمز شد و پارسال هم دورانی طولانی در وضعیت قرمز قرار داشت این است که آمار رفت‌وآمدهای خانوادگی و دورهمی‌ها و سفر هفتگی به ییلاقات در این شهرستان بالاست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: یکی از عوامل مهم افزایش شیوع کرونا در این فصل بی‌توجهی تهویه عمومی است. با توجه به افزایش دمای هوا، درها و پنجره‌ها برای استفاده از کولر بسته می‌شود و خانواده‌ها در محیطی کاملا بسته کنار هم قرار می‌گیرند که این روند سرعت شیوع و انتقال بیماری را افزایش می‌دهد. در حالی که گرما را می‌شود تحمل کرد، اما این بیماری غیرقابل تحمل است.

اویس افزود: عادی شدن رفتارهای اجتماعی در برخی اماکن پررفت‌وآمد و پرتجمع مانند رستوران‌ها، تالارها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی اماکن ورزشی سرپوشیده دوباره ما را در وضعیت سختی قرار می‌دهد. انتظار داریم رسانه‌ها به این عادی‌انگاری در این اماکن واکنش نشان دهند و برای افزایش توجه جامعه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی این روزها تلاش کنند.

موج چهارم کرونا از چهار فروردین با حدود ۴۰۰ بیمار بستری در این استان آغاز شده بود که ۲۳ روز بعد یعنی در روز ۲۷ فروردین تعداد بستری‌شدگان به یکهزار و ۶۴۴ نفر رسید و از آن به بعد شیب نزولی کرونا در این استان آغاز شد که تا دهه سوم خرداد نیز این روند ادامه داشت. به طوری که روز ۲۹ خرداد فقط ۴۰ بیمار جدید در مازندران شناسایی شده بودند، اما طی دو هفته اخیر نمودار ابتلا به کرونا در مازندران باز هم صعودی شد و تعداد افراد شناسایی شده در هر روز سه رقمی شد.

در حالی که تعداد بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران روز هشتم تیر ۴۲۵ نفر بود، طبق آخرین آمار اعلام شده از وضعیت کرونایی مازندران تا ظهر روز ۱۰ تیر، یعنی پس از ۴۸ ساعت با اضافه شدن ۱۱۵ نفر، تعداد بستری‌شدگان کرونایی در این استان دست‌کم به ۵۶۰ نفر رسید که ۱۰۲ نفر از آن‌ها به دلیل وخامت حال‌شان در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

گودرو اخبار استان مازندران

درباره ی kuop26598

مطلب پیشنهادی

مشکلات شرکت بهپاک بهشهر بررسی شد

به گزارش ایرنا ، شرکت صنعتی بهپاک بهشهر با دارا بودن بیش از ۵۰۰ نفر …