دولت سیزدهم برای کارآمدی به نیروهای توانمند تمامی جناح ها نیاز دارد

اسلام دستگداز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : کارآمدی دولت ها به کارآمدی و توانمند بودن نیروهایی که در بدنه آن یعنی کابینه دولت به عنوان وزیر و مدیران دستگاههای اجرایی استفاده می شود ، وابسته است و هیچ دولتی نمی تواند بدون داشتن اینگونه منابع انسانی ادعا بکند که کارآمدی لازم را دارد.

وی بیان داشت: این نیروهای کارآمد در تمام جناح ها و طیف های سیاسی کشور وجود دارند و با فراز و فرود دولت ها از وجود و ظرفیت این افراد استفاده می شود یا کنار گذاشته می شوند اما آن دولتی می تواند موفقیت لازم را بدست بیاورد که از تمام ظرفیت منابع انسانی موجود استفاده کند.

دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: اما امروز بدلیل نبود برنامه ریزی مدون و جامع و گرفتار شدن در روزمرگی ، از نیروهای انسانی کارآمد به درستی  استفاده نمی شود و در واقع کارآمدی لازم محقق نشده است. 

وی افزود : امروز بر خلاف  اوایل انقلاب و با توجه به شرایط آن زمان که کشور گرفتار جنگ  و مشکلات خاص داخلی بود ، نظام به ثبات لازم رسیده و در مسیر پیشرفت و  توسعه قرار گرفته است ،باید شیوه آزمون و خطاهای گذشته را کنار گذاشت و هر حرکت  یک قدم به جلو و پیشرفت باشد.

این فعال سیاسی مازندران تاکید کرد :  این که در سیستم اداری وابستگی های سیاسی و نیز وابستگی به افراد با نفوذ باعث شده تا در انتخاب مدیران ارشد و رده های دیگر مدیریت لیاقت و توانمندی فرد لحاظ نشود ، شیوه ای نادرستی که  ضربات زیادی به منافع کشور و مردم وارد کرده است.

دستگداز اضافه کرد : هم اکنون قالب مدیریت های سپرده شده به افراد براساس همین شیوه رابطه محوری است که می بایست حذف شود . 

وی ادامه داد : دولت سیزدهم نیز با در نظر گرفتن این مسائل می بایست با دور شدن از این مقوله ها به نوعی سنت شکنی کند و در انتخاب مدیران خود لیاقت و توانمندی بدور از وابستگی سیاسی افراد را مورد نظر قرار بدهد . 

دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد : اگر آقای رییسی در این روند نگاه جناحی پیاده بکند شک نکنید که دولت سیزدهم موفق نخواهد بود و در شرایط فعلی که مردم امیدوار به برداشته شدن قدم های اساسی در رفع مشکلات و تزریق امید هستند باید با درایت این مهم عملی شود . 

وی با تاکید بر اینکه فساد ستیزی باید در جامعه نهادینه شود ، گفت : هر چند ریشه کنی کامل آن در کشور امکانپذیر نیست همانطوری که این مهم  در دیگر کشورهای دنیا نیز به طور کامل محقق نشده است ،اما می توان با اعمال برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت این رویه را اصلاح کرد .

دستگداز برنامه کوتاه مدت در زمینه فساد ستیزی را برچیدن مدیران رابطه محور بدون توانمند دانست و گفت : موضوع کارآمدی و فساد ستیزی ۲ مقوله در هم تنیده است که وقتی مسوولی کارآمد است یعنی فساد ستیز نیز می باشد و در مرام کاری او فساد جایی نداشته باشد  و قانونمداری را در کار پیاده کند.

دکتری علوم‌سیاسی برنامه بلند مدت دولت برای فساد زدایی را تغییر در پارامترها انتخاب مدیران برشمرد  و گفت : دیگر زمان اینکه فلان مدیر یا فرد لایق را بخاطر حضورش در صف اول نماز انتخاب بکنند تمام شده است هر چند این بدان‌معنا نیست که  ارزشهای دینی را کمرنگ کنیم بلکه الان کشور به شیوه های انتخابی نیاز دارد که با آنها افراد توانمند ، شایسته و بخصوص قانونمدار را شناسایی و به کار گمارده شوند.

وی افزود : در این صورت است که شایسته سالاری جای خود را به رابطه محوری خواهد داد و تخصص ، تعهد و قانونمداری به عنوان اصول کارآمدی در سیستم اداری جای خود را پیدا می کند .

به گفته دستگداز با این تغییراتی که صورت می گیرد سالهای آینده کشور و نظام مدیران جوان و متخصص را در کنار خود خواهد داشت  که می تواند از ظرفیت های آنها استفاده کند و در نتیجه کارایی افزایش بباید.

گودرو اخبار استان مازندران

درباره ی kuop26598

مطلب پیشنهادی

مشکلات شرکت بهپاک بهشهر بررسی شد

به گزارش ایرنا ، شرکت صنعتی بهپاک بهشهر با دارا بودن بیش از ۵۰۰ نفر …