پایانه‌های صادراتی فرصت طلایی برای صادر کنندگان محصولات کشاورزی است

به گزارش ایرنا ، حسن خیریانپور روز شنبه در جلسه میز کشوری و کمیته تخصصی صادرات مرکبات و کیوی در رامسر افزود: برای داشتن بازاری مطمئن  در کشورهای مختلف از جمله آسیای میانه، برندسازی انواع محصولات کشاورزی لازم و ضروری است چرا که نداشتن برند مناسب این محصولات باعث از دست دادن بازار بین المللی می شود.

وی ادامه داد:  به همین منظور باید با پیش بینی مشوق های مناسب و ایجاد پایانه های صادراتی و اطمینان خاطر در مصرف کنندگان داخلی و خارجی و مهمتر از همه با استفاده از فناوری های مناسب و نوین  باید  در طول سال محصولات کشاورزی با کیفیتی را تولید و عرضه کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران با اشاره به تحول چشمگیر صنعت تولید مرکبات و کیوی در استان گفت: سالانه بیش از هفت میلیون و پانصد هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود که  دو محصول کیوی و پرتقال سهم بزرگی در سبد صادراتی این استان دارند.

خیریانپور با باین یان که سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ تا سه میلیون تن انواع مرکبات و ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن کیوی در این استان تولید می شود ، اظهار داشت:  وجود  سه بندر  و فرودگاه و اتصال به ریل کشور در کنار وجود  ۲ پایانه صادراتی مرکبات و برنج زمینه  صادرات محصولات کشاورزی را دوچندان کرده است .

وی  به راه اندازی پایانه روما گستر جویبار با برخورداری از امکاناتی نظیر سورتینگ، بسته بندی، و صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: البته اتخاذ رویکردهای ترویجی و بهره مندی از فناوری های نوین، تجارت الکترونیک  با فعالسازی دیپلماسی اقتصادی با هدف تسهیل گری در گمرکات می توان  صادرات بخش کشاورزی را بیش از پیش تقویت کرد .

مازندران ۱۱۲ هزار هکتار باغ مرکبات  با تولید سالانه بیش از ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول دارد . این استان همچنین ۲۱۵تا ۲۳۰ هزار هکتار زمین شالیزاری با تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید ، تامین نیمی از نیاز کشور به این محصول را به خود اختصاص داده است. طبق آمار منابع رسمی ، سالانه حدود ۲۳۵ میلیون گل و گیاه زینتی و ۳۸ میلیون درختچه به ارزش تقریبی ۲۰۰ میلیارد تومان در مازندران به صورت اصله، شاخه ، گلدان ، بوته و پیاز تولید می شود.

همچنین مازندران و بویژه غرب استان قطب تولید کیوی در کشور است به طوری که در سال گذشته از حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ استان ، ۱۸۰ هزار تن کیوی  برداشت و از این مقدار حدود ۹۰ هزار تن صادر شد.

اهمیت محصولات کشاورزی مازندران برای صادرات و ارز آوری سبب شد تا در سال های اخیر راه اندازی چهار پایانه صادراتی در دستور کار قرار گیرد که در نتیجه تلاش های فشرده تا کنون ۲ پایانه صادراتی محصولات کشاورزی روماک گستر در شهرستان جویبار و پایانه صادراتی برنج مازندران در آمل به عنوان  مرکز سورتینگ و بسته بندی برنج استان به بهره برداری رسید. ، یکی دیگر از پایانه های صادراتی  مربوط به محصولات شیلاتی و ماهیان خاویاری است که این پایانه هم با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است .

چهارمین پایانه صادراتی مهم استان  پایانه گل و گیاه است که در حال تکمیل شدن است.

مازندران سالانه حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که تاکنون به دلیل نداشتن پایانه صادراتی محصول کشاورزی توفیق چندانی در امر صادرات این محصولات نداشت و پیش بینی می شود با راه اندازی تمامی فازهای پایانه صادراتی استان  بخش زیادی از مشکلات این خطه شمال کشور در صادرات انبوه محصولات کشاورزی کاهش بیابد.

در این نشست روسای اتاق های بازرگانی استانهای کشور و برخی از تولید کنندگان محصولات کشاورزی،  خواستار تسهیل در امر صادرات محصولات کشاورزی ، رایزنی سیاسی و اقتصادی با مسئولان کشورهای همسایه و استفاده مناسب از رویدادها نظیر برگزاری مسابقات جام جهانی در قطر به عنوان ظرفیت جدید صادرات شدند.

در این نشست برند سازی محصولات کشاورزی با وجود کیفیت آن در سبد تولید و صادرات کشور  به عنوان یکی از ضعف های قابل بحث در بازارهای بین المللی بحث و بررسی شد.

گودرو اخبار استان مازندران

درباره ی kuop26598

مطلب پیشنهادی

مشکلات شرکت بهپاک بهشهر بررسی شد

به گزارش ایرنا ، شرکت صنعتی بهپاک بهشهر با دارا بودن بیش از ۵۰۰ نفر …