مازندران خواستار استفاده از حق‌آبه سد لار شد

عزیزالله شهیدی فر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد : مازندران از سد لار ۱۰ متر مکعب در ثانیه حق آبه دارد که لازم است اکنون با توجه وضعیت تنش آبی در شالیزارهای استان از آن استفاده کند.

 وی گفت : با توجه به جایگاه و اهمیت شالیزارهای مازندران در تامین امنیت غذایی کشور ، این موضوع باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد چرا که شالی در حوزه آبریز هراز اکنون در مرحله حساس خوشه بندی قرار دارد و اگر وزارت حداقل در یک نوبت آب سد لار را به سمت مازندران رها سازی کند، مشکل تنش آبی تا حدود زیادی رفع می شود.

شهیدی فر افزود : شخص استاندار مازندران به همراه مدیران آب منطقه ای ، جهاد کشاورزی ، فرمانداران و نمایندگان مردم بابل ، آمل ، محمودآباد و فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی عصر امروز نشستی را با هدف بررسی آخرین وضعیت خشکسالی در شالیزارهای مازندران و لزوم رها سازی آب از سد لار برگزار می کند.  

وی گفت : از آن جایی که در مرحله  آخر به بار نشستن خوشه شالی در دشت هراز قرار داریم، با مدیریت و همکاری همه کشاورزان و مسئولان می توانیم از این تنش آبی که نهایتا تا ۱۰ روز آینده ادامه می یابد ولی در عین حال بسیار اثرگذار است و باعث ضرر و زیان سنگین کشاورزان می شود ، خارج شویم.

سد خاکی لار با هسته رسی در دهستان بالا لاریجان بخش لاریجان شهرستان آمل واقع است ولی تامین‌کننده آب آشامیدنی حوالی تهران و آب مورد نیاز آبیاری‌های کشاورزی آن منطقه است. . این سد که سال 61 آبگیری و بهره برداری شد ، در ۱۰۰ کیلومتری شهر آمل و در ۷۵ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد. سطح حوزه آبریز این سد بالغ بر ۶۷۵ کیلومتر مربع است و متوسط جریان آب سالانه آن هم ۴۸۱ میلیون متر مکعب می باشد.

مازندران خواستار استفاده از حق‌آبه سد لار شد

درخواست تخصیص فوری کمک مصوب دولت 

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین خواستار تخصیص فوری کمک مصوب دولت شد و توضیح داد : با دستور استاندار و تامین اعتبار در صدد تقویت و تجهیز چاهای عمومی کشاورزی در استان هستیم و وزارت جهاد کشاورزی هم ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار پیشگیری از خسارت‌های خشکسالی برای سراسر کشور در نظر گرفت که ۸۵۰ میلیارد ریال آن مربوط به مازندران است و لازم است با توجه به شرایط استان که در اوج مرحله داشت برنج قرار دارد ، این بودجه به فوریت تخصیص داده شود.

کشاورزان دشت هراز واقع در شهرستان های آمل ، بابل ، محمود آباد و فریدونکنار که آب مورد نیازشان از رودخانه مهم و بزرگ هراز تامین می‌ کنند ، این روزها به دلیل کاهش محسوس روان‌آب ، پمپ‌های آب چاه‌های کشاورزی را روشن کرده‌اند تا در حساس‌ترین مرحله از رشد گیاه برنج دچار مشکل نشوند، ولی با این وصف به خاطر پایین رفتن تراز آب زیرزمینی ، آب چاه ها هم کفاف شالیزارها را نمی کند.

مشاهدات خبرنگار ایرنا و اظهارات کارشناسان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای  مازندران نشان می دهد که نوبت دهی آب رودخانه ها هم از سوی شرکت آب منطقه ای  در حال انجام است ، اما به دلیل کاهش روان آب رودخانه ها این مقدار آب پاسخگوی نیاز شالیزارها نیست ، با این که فاصله  نوبت رها سازی آب در رودخانه های مختلف استان ۲ برابر شده است.

شالیزارهای دشت هراز هم اکنون در مرحله خوشه بندی قرار دارند، مرحله ای که بر اساس کارشناسی نیاز آبی گیاه برنج از حساسیت بالایی برخوردار است تا شیره دانه برنج بدرستی شکل بگیرد. در این مرحله اگر آب به اندازه کافی به گیاه نرسد ، با توجه به گرمای حدود ۴۰ درجه ای هوا ، تنش خشکی زمین سبب پوکی دانه می شود.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران از ۲۱۵هزار هکتار اراضی کشاورزی که امسال در استان زیر کشت برنج رفته است  ۱۱۰ هزار هکتار آن در دشت هراز واقع است که آب این دشت بزرگ از طریق رودخانه هراز تامین می شود.

طبق بررسی های آماری شرکت آب منطقه ای مازندران آبدهی رودخانه های استان  در خرداد ماه سال جاری تا ۵۶ درصد نسبت به خرداد ماه سال گذشته کاهش یافته است . بیشترین میزان کاهش مربوط به رودخانه هراز با ۶۲ درصد است. این رودخانه ۱۱۰ هراز هکتار از اراضی شالیزاری دشت مرکزی مازندران را تغذیه می کند.

همچنین طبق بررسی های شرکت آب منطقه ای مازندران میزان بارندگی تجمعی در فصل زراعی جاری در حوزه رودخانه ای استان ۹۹ میلی متر و حجم ریزش آن معادل ۲ هزار و ۵۸۷ میلیون متر مکعب بوده است که نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۳۸ درصد کاهش دارد.

از طرفی تنش خشکسالی زمین های کشاورزی بویژه شالیزارهای شرق مازندران از نکا تا گلوگاه را بسیار جدی است و بررسی ها نشان می دهد که  به دلیل افت آب سفره های زیر زمینی شمار زیادی از کشاورزان برنجکار منطقه درخواست افزایش عمق چاه را برای اضافه برداشت دارند.

گودرو اخبار استان مازندران

درباره ی kuop26598

مطلب پیشنهادی

مشکلات شرکت بهپاک بهشهر بررسی شد

به گزارش ایرنا ، شرکت صنعتی بهپاک بهشهر با دارا بودن بیش از ۵۰۰ نفر …